play video

Probleem

Luchtvaart is verantwoordelijk voor 2 à 3% van de wereldwijde CO2-uitstoot die wordt veroorzaakt door mensen. Steeds meer reizigers laten duurzaamheidsoverwegingen meespelen bij de aankoop van een vliegticket. KLM is al vele jaren een voortrekker op het vlak van duurzaamheid, maar als luchtvaartmaatschappij is het toch een van de ‘bad guys’. Hoe kunnen we KLM de leidersrol op het vlak van duurzaamheid laten claimen, zonder dat dit wordt gediskwalificeerd als ‘greenwashing’?

Fly more responsibly
Fly more responsibly
Fly more responsibly
Fly more responsibly

Formule

Science, Magic en Delivery zijn de bronnen van onze performance. Voor elke opdracht gaan we op zoek naar de optimale mix. Voor dit project is de mix:

Oplossing

Wij ontwikkelden Fly Responsibly, waarmee KLM alle stakeholders – inclusief consumenten! – oproept om net als zij hun verantwoordelijkheid te nemen, en samen te werken aan verduurzaming van de luchtvaart. Een initiatief waarbij KLM volledig transparant communiceert, laat zien hoe het werkt aan verduurzaming en concurrenten uitnodigt (kosteloos!) gebruik te maken van de kennis die het op dit gebied heeft opgebouwd. En van de tools die het hiervoor heeft ontwikkeld, zoals KLM’s CO2ZERO-tool, waarmee luchtreizigers heel eenvoudig de CO2-footprint van hun reis kunnen compenseren.

Resultaten

Fly Responsibly heeft KLM wereldwijd gepositioneerd als voortrekker op het vlak van verduurzaming van de luchtvaart. Er zijn vele artikelen verschenen rondom hun moedige stap, waarmee de campagne vele miljoenen mensen extra bereikte. Nog elke dag verschijnen er artikelen rondom het initiatief, die vrijwel altijd positief van toon zijn. KLM werd zelfs door de Verenigde Naties uitgenodigd om tijdens de Climate Change Summit te spreken over Fly Responsibly en de verduurzaming van de luchtvaart.

Merkpositie in de Dow Jones Sustainability Index
#1
Aantal gepubliceerde artikelen over het initiatief
2.100